In een kroeg ergens in Groningen komen twee Friese jeugdvrienden samen voor een biertje.
De één, Willem van Houten (nu 25), staat op het punt om naar Tbilisi in Georgië te vertrekken voor een stage. Al snel hebben hij en Evert Brolsma (nu 26) een lumineus plan. Wat nou als ze samen na deze periode van de Georgische hoofdstad naar Nederland toeren op een chopper?
Dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. “Want waar koop je een goede, veilige motor in Georgië?”, vertelt Van Houten als hij even in Nederland is voor een crowdfundactie voor nieuwe motoren en een website, tegenover Business Insider.
“Evert kwam al een maand voor het eind van mijn stage naar de Nederlandse ambassade in Georgië. Alle motoren waren duur, slecht en moeilijk te krijgen. Uiteindelijk hebben we twee motoren in Nederland gekocht – een Suzuki Intruder 1400 en Honda Shadow 750 – en die naar daar laten verschepen.”
Voor ze het weten krijgen ze van kennissen ter plekke de vraag of ze een motor voor hen kunnen importeren; en via Facebook benaderen toeristen het duo om een exemplaar te huren. “Ons eigenlijke idee was verkoop, maar de vraag naar het huren van motoren bleef.”
Dé reis
Ondertussen lossen de vrienden hun belofte in. Via Turkije, Griekenland en de westelijke Balkanlanden rijden ze na de stage van Van Houten in drie maanden terug naar Nederland. “We hadden mooi de tijd voor de reis en hebben veel steden en soorten natuur gezien. Wat ons meteen opviel: de gastvrijheid van de Georgiërs vind je nergens anders in Europa terug.”
Eenmaal in Nederland gaan de afgestudeerde studenten (Internationale betrekkingen en Entrepreneurship) snel terug. “We hebben ons plan omgegooid en zijn helemaal overgeschakeld naar de verhuur en het geven van motortours. Die zijn we gaan promoten in het buitenland, de lokale bevolking heeft namelijk niet veel te besteden." De startup van het ondernemersduo heeft nog nooit een Georgische klant gehad, "wel veel Nederlanders, Russen, Israëliërs en Duitsers".
Motorrijden in Georgië
Maar wáárom uitgerekend het verre Georgië, op het randje Europa en Azië? “Vanaf mijn zestiende ben ik veel naar post-Sovjetlanden gereisd”, vertelt Van Houten. “Het trekt gewoon mijn aandacht, de rauwere geschiedenis, typische architectuur. Daarom wilde ik graag in één van deze landen stage lopen.”
En dat viel in de smaak. “De reis terug gaf ons zoveel inspiratie. Natuurlijk hebben we het ideaalbeeld van een eigen zaak waarin je je eigen creativiteit los kunt laten. We houden enorm veel van motorrijden door de natuur, dat past geweldig in dit land. Op deze manier konden we onze ondernemingsdrift en passie voor motorrijden samenbrengen.”
Een reis bij Mototravel Georgia-Tiblisi is geheel verzorgd, zodra je in het land bent wordt alles voor je geregeld. “We halen je op van het vliegveld, regelen onderdak en al het eten en drinken.” Het enige waar de motorrijder zich mee bezig hoeft te houden is motorrijden en ‘s avonds luisteren naar de anekdotes over het land van de twee vrienden.
“Het is écht een schitterend land dat perfect is voor motorrijden. Je hebt hier amper snelwegen, maar veel slingerweggetjes”, vertelt Van Houten.
Tijdens de tour kun je vanaf 5000 meter hoge bergen uitkijken over de Kaukasus, cruise je langs de kustlijn van de Zwarte Zee of bezoek je Tbilisi. Er heerst een subtropisch klimaat, perfect voor heerlijke wijn. De natuur is overweldigend volgens de motormaten: “Het land is twee keer groter dan Nederland, maar er wonen maar 3,8 miljoen mensen.”
Ondernemen in de Kaukasus
Toch hebben veel Nederlanders dat nog niet door. “Niemand weet waar het ligt. Mensen denken dat Georgië een walm van gevaar om zich heen heeft, dat is totaal niet zo”, verklaart de motorrijder.
In het naastgelegen Rusland ziet hij dan ook geen enkel risico: “Buiten de twee betwiste regio's die binnen de invloedssfeer van Rusland vallen zijn er geen gebieden met Russische sentimenten zoals in Oost-Oekraïne. De Georgiërs zijn enorm trots op hun land en haar geschiedenis."
Inmiddels kan de Fries iedereen aanraden om een zaak in Georgië te starten, “als het ons geen concurrentie oplevert, haha”. Hij vult aan: “Er heerst een heel gunstig belastingklimaat, zeker in de toeristische sector, waar geen btw wordt gegeven.” Volgens de ondernemer zijn alle administratieve systemen gestoeld op Scandinavisch voorbeeld, omdat het land kapitaal wil aantrekken.
Het grote verschil tussen ondernemen hier in Nederland en daar zit hem volgens Van Houten erin dat iedere relatie, ook de zakelijke, wordt gebouwd op vriendschap. “Je moet echt goed zijn voor de mensen die iets voor jou kunnen betekenen. Met een Nederlandse, afstandelijke houding ga je gewoon geen goede deal sluiten.”
Van Houten: “In lange speeches wordt serieus geproost op hoe de culturen van iedereen aan tafel samenkomen. Dat is echt heel mooi. In de vroegere Sovjet-Unie stond Georgië bekend om de zuidelijke mentaliteit, een beetje hetzelfde als wij met Italië hebben. De mensen zijn hier relaxter, ze genieten meer van het leven.” Hoe kun je dat beter ontdekken dan op de motor?